windpower.org.pl
Energetyka, OZE w sieci: Agroenergetyka na FB
OZE grupa na FB / GL / Blog energetyczno - paliwowy
 
 
Strona główna  Zarejestruj się  Forum OZE  Kontakt z Redakcją 


Aktualności
 

Prąd to też towar

Data: 2010-07-02, Źródło: URE
Prąd to też towar. Zdecyduj, od kogo go kupujesz - ogólnopolska kampania edukacyjna URE

Prezes URE, dr Mariusz Swora oraz Wiceprezes URE, Marek Woszczyk, przedstawili założenia kampanii edukacyjnej dotyczącej prawa odbiorcy do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej.
Dziś mijają 3 lata od kiedy wszyscy mamy prawo do wyboru i zmiany swojego sprzedawcy prądu. Jednak wciąż jeszcze mało Polaków wie, o jednym z najważniejszych uprawnień odbiorców na rynku energii. Dlatego Urząd Regulacji Energetyki przygotował ważną dla odbiorców kampanię informacyjną. Hasłem pierwszej fazy kampanii będzie prosta informacja - "Prąd to też towar. Zdecyduj, od kogo go kupujesz".

- Z badań społecznych wynika, że 89 procent odbiorców w gospodarstwach domowych nie ma świadomości, że może zmienić sprzedawcę - powiedział do dziennikarzy szef URE. Specjalnie dla odbiorców przygotowaliśmy kampanię społeczną. celem kampanii jest likwidacja dysparytetu informacyjnego, który jest poważną barierą w rozwoju rynku.

- Właściwie "kampania" prowadzona jest przez nas już od trzech lat - dr Mariusz Swora przypomniał działania edukacyjne adresowane do odbiorców energii - w bardzo różnych formach. Tylko w latach 2008 - 2009, eksperci URE przygotowali ponad 380 warsztatów i szkoleń, których lwia część była poświęcona promocji praw odbiorcy do zmiany sprzedawcy energii. Niestety sytuacja nie jest zadowalająca, dlatego uruchamiamy kolejne działania edukacyjne.

Prezes URE nie zgodził się z wnioskami płynącymi z raportu UOKiK-u, który zarzucał brak działań edukacyjnych przygotowujących odbiorców do poruszania się na rynku energii.

- Tylko w tym roku i tylko oddziały terenowe URE przygotują i będą brały udział w setkach warsztatów, szkoleń, konferencji. - przypomniał Prezes Mariusz Swora.

Do sukcesów URE należy też uproszczenie procedur związanych ze zmianą sprzedawcy.

- Staramy się ukształtować poglądy ustawodawcy, prezentując opinie dotyczące ochrony odbiorców na rynku energii. W ostatniej nowelizacji ustawy - Prawo energetyczne, umieszczono art. 4j, wzmacnia prawa odbiorców do zmiany sprzedawcy prądu. Nowelizacja nakłada na firmy energetyczne transparentne obowiązki informacyjne wobec odbiorców. - stwierdził również dr Mariusz Swora.

O sytuacji na rynku energii, opowiadał również Marek Woszczyk, Wiceprezes URE. - Chcemy zaktywizować, obudzić odbiorców, zainteresować miliony obywateli ich prawami na rynku energii. - podkreślił Marek Woszczyk - Jeżeli ceny energii zostaną uwolnione, to korzystanie z prawa do zmiany sprzedawcy, będzie główną bronią konsumenta - odbiorcy. Bez tej wiedzy, ludzie będą bezbronni.

- Naszym zadaniem, jest umożliwienie odbiorcom dokonanie wyboru oraz egzekwowanie tej możliwości na rynku energii - podkreślił Marek Woszczyk.

Jednym z głównych elementów kampanii jest nowa strona internetowa URE www.maszwybor.ure.gov.pl.

Patrzysz i wiesz. Odbiorcy poznają swoje prawa

Niewielka dynamika zmian sprzedawcy wśród odbiorców indywidualnych z pewnością spowodowana jest ciągle jeszcze zbyt niską świadomością prawa do zmiany sprzedawcy w tej grupie. Wciąż jeszcze wielu konsumentów indywidualnych nie zna swoich praw. Niewiedzy sprzyja niewielka aktywność sprzedawców energii w dotarciu ze swoją ofertą do odbiorców (a to właśnie sprzedawcy energii powinni stanowić podstawowe źródło informacji dla odbiorców w ramach działań marketingowych).

To między innymi dlatego Urząd Regulacji Energetyki przygotował kampanię informacyjną dla odbiorców energii. Wszystkie działania finansowane są ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Każdy może zmienić sprzedawcę prądu

Zmiany sprzedawców wśród konsumentów indywidualnych, którzy mogą wybierać sprzedawcę energii od 1 lipca 2007 roku, nadal są stosunkowo nieliczne. Mimo uproszczeń i skrócenia procedur przez Prezesa URE ciągle jeszcze niewielu odbiorców indywidualnych skorzystało z tej możliwości - choć i w tej grupie daje się zaobserwować niewielką tendencję wzrostową. Na koniec 2009 roku wszystkich odbiorców, kupujących prąd od innego sprzedawcy niż tradycyjnie związany z danym terenem - było już 1035, choć to niewiele biorąc pod uwagę liczbę gospodarstw domowych stanowiących zasadniczą część grupy taryfowej G. Do końca maja br. sprzedawcę energii zmieniło 1149 odbiorców w gospodarstwach domowych.





 
strona główna | polityka prywatności | nota prawna | partnerzy | kontakt | mapa serwisu | REKLAMA
biomasa | Grupa Energetyka na GL | Blog energetyczno - paliwowy
Copyright © Windpower.org.pl | design: Projekty budowlane